closexΕπικοινωνία +30 210 9273080
Βήματα δημιουργίας e-Shop

Η δημιουργία ενός e-Shop δεν είναι μια εύκολη υπόθεση, κυρίως όταν αυτός που θέλει να το υλοποιήσει δεν είναι σχετικός με τις τεχνολογίες και τις διάφορες πλατφόρμες που κυκλοφορούν στο Internet. Για το σκοπό αυτό θεωρούμε σημαντικό οποισδήποτε θελήσει να δημιουργήσει ένα δικό του ηλεκτρονικό κατάστημα να ακουλουθήσει τουλάχιστον τα παρακάτω βήματα:

1. Έρευνα ανταγωνισμού.
Σε πρώτη φάση θα πρέπει να αφιερώσει ένα σημαντικό χρονικό διάστημα ώστε να δει τι προσφέρεται στο διαδίκτυο στο χώρο με τον οποίο θα ασχοληθεί. Όχι σε επίπεδο λογισμικού αλλά σε επίπεδο ανταγωνισμού. Ποια sites δηλαδή ανταγωνιστών (Ελληνικά & ξένα) θεωρεί αξιόλογα, ποιες δυνατότητες σε αυτά θεωρεί χρήσιμες, ποια πράγματα θα μπορούσε να βελτιώσει, κλπ.

Προσπαθήστε να συγκεντρώσετε στοιχεία από πραγματικούς ανταγωνιστές σας και όχι από sites παγκοσμίου εμβέλειας. Μην κάνετε το λάθος να θέλετε να υλοποιήσετε κάτι που δεν μπορείτε ούτε να το πληρώσετε αλλά ούτε και να το υποστηρίξετε.


2. Καταγραφή απαιτήσεων.
Αφού γίνει η έρευνα για τον ανταγωνισμό που υπάρχει και τι αυτός προσφέρει, θα πρέπει να καταγραφούν υποχρεωτικά κάποιες απαιτήσεις από το λογισμικό που τελικα θα επιλεγεί. Η διαδικασία αυτή είναι άκρως απαραίτητη και τυχόν παράλειψή της θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην κακή επιλογή λογισμικού ή προμηθευτή για την δημιουργία του e-Shop.

Η ανάλυση απαιτήσεων δεν χρειάζεται να είναι εξανλτητική και μπορεί να διαχωρισθεί σε 2 κατηγορίες:

  • Βασικές απαιτήσεις, αυτά δηλαδή που θα πρέπει να υλοποιηθούν με την έναρξη του e-Shop

  • Μελλοντικές προεκτάσεις, λειτουργίες δηλαδή που δεν είναι υποχρεωτικό να υπάρχουν εξαρχής αλλά είναι επιθυμητό να προστεθούν μελλοντικά.

    Η καταγραφή απαιτήσεων μπορεί να γίνει και σε μία σελίδα, οι τυπικές όμως καταγραφές απαιτήσεων είναι αρκετές σελίδες. Προτείνουμε, αν δεν υπάρχει ο απαραίτητος χρόνος, να κυμαίνονται γύρω στις 5 σελίδες. Είναι το σημαντικότερο πράγμα για να διαφυλάξετε την επένδυσή σας, όποια και αν είναι αυτή.


    3. Έρευνα προμηθευτή λογισμικού.
    Εφόσον υπάρχει το κείμενο των απαιτήσεων ξεκινάει η διαδικασία έρευνας της εταιρείας που θα κατασκευάσει το ηλεκτρονικό μας κατάστημα. Χωρίς έγγραφες απαιτήσεις η διαδικασία αυτή είναι χωρίς νόημα. Ένα αντίστοιχο παράδειγμα είναι να ζητάτε να αγοράσετε αυτοκίνητο και να μην ξέρετε τι ακριβώς προδιαγραφές πρέπει να έχει. Θα σας δημιουργηθεί σύγχυση από τις διαφοροποιήσεις στην τιμή και δεν θα μπορείτε να καταλάβετε γιατί υπάρχουν αυτές οι αποκλίσεις.

    Από εκεί και πέρα, κατά την επιλογή προμηθευτή θα πρέπει απαραίτητα:

  • Να υπάρχει δέσμευση από την πλευρά του ότι μπορεί να υλοποιήσει τις βασικές σας απαιτήσεις. Η δέσμευση θα πρέπει να συνοδεύεται, τουλάχιστον στα περισσότερα, και από παραδείγματα προηγούμενων υλοποιήσεων σε άλλους πελάτες του.

  • Να υπάρχει δέσμευση ότι οι μελλοντικές σας απαιτήσεις μπορούν να καλυφθούν. Αν αγοράσετε κάτι και σε 3 μήνες αντιληφθείτε ότι δεν μπορείτε να κάνετε κάποιες αλλαγές που θέλετε ή να προσθέτε δυνατότητες όπως εσείς τις θέλετε (και όχι όπως υποχρεωτικά σας τις δίνουν), οι περισσότερες πιθανότητες είναι η επένδυσή σας να πάει χαμένη.

  • Μην δίνετε μεγάλη βαρύτητα σε δυνατότητες πέρα από αυτές που εσείς επιθυμείτε. Πιθανά θα προσπαθήσουν να σας δελεάσουν με διάφορες επεκτάσεις και συνήθως αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει το βάθος σε αυτά που εσείς θέλετε (επειδή η πλειοψηφία δουλεύει με έτοιμα πακέτα που αυτά τα παρέχουν έτσι και αλλιώς). Συζητήστε εξαντλητικά για αυτά που έχετε επιλέξει να υποστηρίζει το δικό σας ηλεκτρονικό κατάστημα και εφόσον είσαστε ικανοποιημένοι από τις απαντήσεις μπορείτε να μάθετε και για πιθανές επεκτάσεις.

  • Να διερευνήσετε και να καταλάβετε το επίπεδο support που θα έχετε στο μέλλον. Είναι εύκολο να δελεαστείτε από κάποια χαμηλή προσφορά και στη συνέχεια να βρεθείτε σε μία κατάσταση που δεν θα έχετε καθόλου support, αυτός που σας έφτιαξε το e-Shop θα είναι εξαφανισμένος ή δεν θα ασχολείται καθόλου μαζί σας (ή και δεν θα έχει τις γνώσεις να το πάει παραπέρα αφού η πλειοψηφία χρησιμοποιεί κάποια έτοιμα βασικά πακέτα, τα οποία ξέρει να στήνει αλλά όχι να επεκτείνει).

  • Να κατανοήσετε το επίπεδο της διαφοράς μεταξύ των διαφορετικών προτάσεων. Ενώ φαινομενικά μπορεί να φαίνονται παρόμοιες, το πιθανότερο είναι να έχουν πολύ μεγάλες διαφορές. Για παράδειγμα ενώ μία λύση μπορεί να παίζει ωραία και να μην έχει προβλήματα όταν οι επισκέψεις στο e-Shop είναι λίγες, όταν αυτές αυξηθούν θα εμφανίσει προβλήματα που μπορεί να φτάσουν μέχρι και στην ολική δυσλειτουργία του site. Ζητήστε λίστα πελατών και δείτε αν υπάρχει εμπειρία στην ανάπτυξη. Το παράδειγμα με τα αυτοκίνητα είναι και εδώ χαρακτηριστικό: άλλο το Lada, άλλο το Mercedes και άλλο η Ferrari - παρόλο που και τα 3 είναι αυτοκίνητα έχουν διαφορετικά κόστη κτήσης.


    4. Μετά την επιλογή κατασκευαστή.
    Η περίοδος ανάπτυξης πρέπει να είναι σαφώς καθορισμένη, τόσο από την δική σας πλευρά όσο και της εταιρείας που θα αναλάβει την δημιουργία του e-Shop. Μεγάλες παρακλίσεις από τα χρονοδιαγράμματα, εφόσον δεν οφείλονται σε δική σας υπαιτιότητα, δείχνουν το τι πρόκειται να ακολουθήσει στο μέλλον. Ζητήστε υποχρεωτικά να μπορείτε να βλέπετε την πορεία της ανάπτυξης και εφόσον δεν πάει όπως περιμένατε διακόψτε γρήγορα τον προμηθευτή.

    Προϋπόθεση φυσικά είναι να μην αλλάζετε τις απαιτήσεις σας κατά την διαδικασία ανάπτυξης. Οι συνεχείς αλλαγές κατά την διαδικασία ανάπτυξης δημιουργούν αυξημένα προβλήματα και συνήθως καταλήγουν σε μια υλοποίηση e-Shop που δεν είναι βελτιστοποιημένη αλλά έχει αρκετά "μπαλώματα".


    5. Να θυμάστε.Σε γενικές γραμμές, αν ακολουθήσετε τα παραπάνω βήματα θα έχετε ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα που θα συμβαδίζει με τα όσα μπορείτε να υποστηρίξετε. Προφανώς και εδώ, εκτός μεμονωμένων εξαιρέσεων, ισχύει το ρητό "ότι πληρώσεις παίρνεις". Μην έχετε αυταπάτες ότι μπορείτε με λίγα χρήματα να πετύχετε το ίδιο επίπεδο καταστημάτων που έχουν επενδύσει πολλαπλάσια από εσάς. Όποιος σας πει το αντίθετο είναι πολύ πιθανό να σας κοροϊδεύει.